CMS, CRM, ERP - co to jest?

12 października 2020

0

Coraz częściej słyszymy o skrótach CMS, CRM i ERP. I to nie tylko w branży softwarowej, ale także w znacznie szerszym zakresie niż przemysł. Co one oznaczają i dla kogo są przeznaczone?

ERP

Zacznijmy od najszerszych obszarów: ERP (Enterprise Resource Planning) lub planowanie zasobów przedsiębiorstwa. System ERP składa się z kilku małych modułów i jest przeznaczony do zarządzania całym przedsiębiorstwem. Jako jeden z mniejszych modułów może zastąpić system do przechowywania, rachunkowości, finansów, zarządzania dostawami, itp. Wszystkie te moduły są podłączone do jednej bazy danych, ale są one niezależne od siebie, tj. nie wymagają innych modułów, aby móc funkcjonować. Zazwyczaj są to aplikacje desktopowe podłączone do wewnętrznej sieci firmy.

Systemy ERP są przeznaczone dla większych firm, które obsługują dużą ilość danych na. Ich towary, rachunki klientów. Na rynku dostępne są gotowe rozwiązania, takie jak systemy. Comarch ERP lub SAP ERP. Zakup takich rozwiązań i ich obsługa wymaga dużego wysiłku finansowego.

CRM

CRM (Customer Relationship Management), czyli zarządzanie relacjami z klientami. CRM może być jednym z modułów systemu ERP, ale ostatnio rozszerzył znaczenie CRM dla automatyzacji sił sprzedaży i marketingu, więc może również działać całkowicie oddzielnie. CRM można podzielić na 3 główne zadania: komunikacyjne (odpowiedzialne za kontakt z klientami), operacyjne (automatyzacja procesów biznesowych) oraz analityczne (analiza zachowań klientów w oparciu o dane z elementu operacyjnego).

CRM ułatwia organizację zadań zespołów sprzedażowych i marketingowych, gdzie można zebrać informacje o leadach i nadać im status lub rodzaj kontaktu. Dzięki temu mamy pewność, że żaden lead nie zostanie pominięty lub pozbawiony obsługi. Pozwala nam to również na analizę zachowań klientów i zaplanowanie odpowiedniego podejścia marketingowego. Badamy wtedy naszą wiedzę na temat zachowań konsumenckich i znamy ich potrzeby. Potrafimy też szybko reagować na ich problemy i reagować w sytuacji kryzysowej.

Systemy CRM można zakupić w ramach miesięcznego abonamentu (np. BaseCRM lub miniCRM) SaaS (oprogramowanie w chmurze). Tam, gdzie oprogramowanie nie spełnia naszych oczekiwań, zawsze można zlecić stworzenie własnego CRM dostosowanego specjalnie do potrzeb naszej firmy i branży.

CMS

CMS (Content Management System), system do zarządzania treścią. Tak jak CRM może być jednym z głównych modułów systemu ERP, ale może też z łatwością działać całkowicie oddzielnie. System CMS służy do zarządzania treścią na stronie internetowej. Może to być produkt poboczny, firma, a nawet sklep lub blog. Poprzez zarządzanie treścią oznacza zmianę / dodanie / usunięcie treści ze strony, zmianę lub dodanie nowej funkcji lub zarządzanie użytkownikami.

Istnieje wiele gotowych CMS-ów i każdy z nich oferuje różne opcje. Jednym z najbardziej popularnych CMSów jest WordPress, Joomla! i Magento. Niektóre z nich są całkowicie darmowe, a dla innych potrzebny jest zakup licencji. Dla małych wymagań klientów, te CMSy są bardzo dobrze umiejscowione. Kiedy jednak mówimy o bardziej skomplikowanych stronach lub aplikacjach internetowych, są one niewystarczające i często trzeba je zamówić, aby zbudować własny CMS, który będzie idealny dla naszego biznesu.

Jak widać, różnice pomiędzy poszczególnymi zagadnieniami są znaczące, a każde z nich daje inne możliwości. Przed podjęciem decyzji o tym, co należy w tej chwili przeanalizować pod kątem potrzeb biznesowych, w jakich ilościach, aby móc zautomatyzować powtarzalne procesy i stać się silniejszym od konkurencji. ERP jest lepszym rozwiązaniem dla większych firm, koncentruje się na dostarczeniu produktu do klienta, a same CRM i CMS są już w stanie zadowolić nawet najmniejszego gracza.

Sprawdź również: Szef Tobą manipuluje? Oto 5 sposobów, jak sobie z tym radzić.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz