Globalny przemysł nagrań muzycznych ponownie znalazł się na rosnącym terytorium. Według Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (International Federation of the Phonographic Industry - IFPI), przychody z nagrań muzycznych powróciły do wzrostu w 2015 roku, po prawie dwóch dekadach spadków spowodowanych piractwem. Przychody światowego przemysłu osiągnęły najniższy poziom 14 miliardów dolarów w 2014 r., ale w 2019 r. wzrosły do 20 miliardów dolarów, podobnie jak w roku 2004.

Streaming jest siłą napędową rozwoju muzyki

Wygoda i personalizacja strumieniowego przesyłania muzyki, w połączeniu z dostępnością zapewnianą przez smartfony i inteligentne urządzenia, przyczyniły się do rozwoju nagrań muzycznych. IFPI zauważa, że globalne przychody z transmisji strumieniowej wzrosły o 42% CAGR (złożony roczny wskaźnik wzrostu) od 2015 roku, w porównaniu do całego przemysłu nagraniowego z 9% CAGR. Poniższy wykres z IFPI pokazuje ewolucję struktury przychodów branży oraz to, w jaki sposób wzrost sprzedaży strumieniowej z nadwyżką zrekompensował spadki w formatach fizycznych i pobranych w ciągu ostatniej dekady.

Globalne przychody branży nagrań muzycznych: 2001-2019 (mld USD)

Tymczasem światowy przemysł wydawniczy okazał się odporny na cykle gospodarcze ostatniej dekady. Według Międzynarodowej Konfederacji Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów (CISAC), zbiory wydawnicze (tantiemy za wykonanie) wzrosły z 6,5 mld euro w 2013 roku do 8,5 mld euro w 2018 roku. Will Page, były główny ekonomista Spotify, szacuje, że światowy biznes wydawniczy - zbiory CISAC plus szacunkowe przychody wydawców spoza CISAC z tytułu muzyki i praw autorskich - są warte 11,7 miliarda dolarów w 2020 roku.

Pomimo pozornej wszechobecności, streaming nadal znajduje się we wczesnych etapach masowej adaptacji. Poniższe statystyki podkreślają, że rynek ten wciąż ma pole do rozwoju:

  1. Według IFPI, do końca 2019 r. istniało 341 milionów globalnych płatnych rachunków strumieniowych.
    • Liczba ta stanowi mniej niż 11% 3,2 miliarda globalnych użytkowników smartfonów.
  2. Według Digital Media Association na rynku amerykańskim pod koniec 2019 r. było 99 mln płatnych abonentów usług transmisji strumieniowej (czyli 30% populacji USA).
    • Dla porównania, w Szwecji (siedziba Spotify) penetracja płatnej, globalnej transmisji strumieniowej muzyki wynosi 52%.
  3. W maju 2020 roku Goldman Sachs oszacował, że dochody całego przemysłu muzycznego (na żywo, nagrane i wydane) wzrosną z 62 mld dolarów w 2017 roku do 131 mld dolarów w 2030 roku, co stanowi 6% CAGR. Szacunki z 2030 roku były wyższe od pierwotnych przewidywań o 104 miliardy dolarów, dokonanych w październiku 2016 roku.

Muzyka Prawa własności intelektualnej w centrum uwagi

Opłaty licencyjne za muzykę wynikają z leżących u podstaw praw własności intelektualnej (IP) utworów. Najczęstszymi rodzajami własności intelektualnej są prawa autorskie, znaki towarowe, patenty i tajemnice handlowe. Muzyka - w tym teksty piosenek, kompozycje i nagrania dźwiękowe - jest chroniona prawem autorskim.

CO TO SĄ PRAWA AUTORSKIE DO MUZYKI?

Kiedy muzyka zostaje przekształcona w postać materialną (np. nagrana lub zapisana na kartkach), powstaje prawo autorskie. Dalsza ochrona udzielana jest na mocy prawa po zarejestrowaniu utworu w amerykańskim urzędzie ds. praw autorskich. Prawo autorskie zapewnia jego właścicielowi (właścicielom) wyłączne prawa na pewien okres czasu. Ogólnie rzecz biorąc, prawa trwają przez 70 lat po śmierci autora.

Utwór zawiera dwa prawa autorskie:

  1. Prawa autorskie donagrań dźwię kowych to "utrwalenie serii dźwięków" związanych z danym nagraniem. Prawa autorskie do nagrań dźwiękowych należą do artysty, który często przenosi prawo własności na swoją reprezentacyjną wytwórnię.
  2. Prawa autorskie do kompozycjimuzycznej to kompozycja utworu (muzyka i tekst) autorstwa autora (autorów). Prawo autorskie do kompozycji muzycznej jest własnością autora piosenek, który często przenosi własność i reprezentację na wydawcę muzycznego.

Obecnie na horyzoncie znajduje się kilka pozytywnych katalizatorów dla właścicieli praw własności intelektualnej do muzyki, w tym:

  1. Nowe możliwości licencjonowania
  2. Zmiany regulacyjne
  3. Wzrost rynku wschodzącego

NOWE MOŻLIWOŚCI LICENCJONOWANIA

Istnieją nowe możliwości licencjonowania dla właścicieli muzycznych IP, które dopiero zaczynają się pojawiać. Krótkometrażowe teledyski (np. TikTok i Triller), e-fitness (np. Peloton) i inne platformy (np. Facebook) dopiero zaczynają licencjonować muzyczne IP od właścicieli praw autorskich, tworząc nowe źródła przyszłej monetyzacji. Na przykład w lipcu 2020 r. National Music Publishers' Association (NMPA) zawarło umowę licencyjną z TikTokiem, platformą, która ma około 100 milionów aktywnych miesięcznie użytkowników w USA i 700 milionów aktywnych miesięcznie użytkowników na całym świecie. Przed podpisaniem umowy licencyjnej NMPA twierdziło, że około 50 % rynku wydawnictw muzycznych nie posiadało licencji na korzystanie z TikTok. Inne duże platformy, takie jak Facebook i Peloton, podpisały niedawno inauguracyjne umowy licencyjne z posiadaczami praw do utworów muzycznych. Te umowy licencyjne tworzą nowe, ekscytujące źródła dochodów dla właścicieli muzycznych praw własności intelektualnej w przyszłości.

ZMIANY REGULACYJNE

Większość praw do publikacji utworów muzycznych jest regulowana, a ostatnie zapowiedzi regulacyjne były korzystne dla interesów posiadaczy praw własności intelektualnej do utworów muzycznych. Na przykład mechaniczne opłaty licencyjne za kompozycje muzyczne w Stanach Zjednoczonych są regulowane przez Copyright Royalty Board (CRB), komisję złożoną z trzech sędziów, którzy ustalają stawki i warunki opłat licencyjnych za muzykę na przestrzeni czasu. W styczniu 2018 r. CRB orzekła, że usługi streamingu abonamentowego na żądanie (np. Spotify i Apple Music) muszą zwiększyć odsetek przychodów wypłacanych autorom tekstów piosenek i wydawcom o 44 % do 15,1 % przychodów w ciągu pięciu lat od 2018 do 2022 roku. Chociaż kilka usług transmisji strumieniowej odwołuje się obecnie od tej decyzji, może ona mieć bardzo pozytywny wpływ na mechaniczne opłaty licencyjne z tytułu kompozycji dla amerykańskich posiadaczy praw autorskich.

WZROST RYNKU WSCHODZĄCEGO

Rynki wschodzące, takie jak Chiny i Indie, dopiero zaczynają płacić za IP muzyki. Według Global Music Report IFPI z 2019 roku, Chiny były siódmym co do wielkości rynkiem nagrań muzycznych, a Indie nie znalazły się nawet w pierwszej dziesiątce, pomimo posiadania dwóch największych populacji na świecie. Analiza "Music in the Air" Goldman Sachs zauważa, że wskaźniki penetracji płatnych przekazów strumieniowych w Chinach i Indiach wynoszą obecnie odpowiednio 4% i 3%. Co więcej, poniższy wykres Goldman pokazuje, jak niewiele wydaje się obecnie na muzykę na mieszkańca na rynkach wschodzących w stosunku do rynków rozwiniętych.

Wydatki na muzykę w przeliczeniu na jednego mieszkańca w różnych regionach: 2015 (USD)

Pomimo przepaści w wydatkach, IFPI odnotował w 2019 r. silny wzrost przychodów z muzyki w Chinach i Indiach, odpowiednio o 16% i 19%, co przypisuje się postępom w egzekwowaniu praw autorskich i ich wdrażaniu drogą strumieniową. Jeśli ta tendencja się utrzyma, Chiny i Indie będą w coraz większym stopniu rosły jako źródło dochodów dla branży.

Kim są najważniejsi gracze w branży muzycznej?

Branże nagrań i publikacji muzycznych mają wiele odtwarzaczy. Tradycyjnymi inwestorami w tej branży są wytwórnie płyt owe i wydawnictwa muzyczne. Podpisują się pod artystami wykonawczymi i autorami tekstów piosenek oraz pomagają im tworzyć i zarabiać na nowej muzyce. Przykładami są Universal Music, Sony Music, Warner Music Group i BMG, by wymienić tylko kilka. Tymczasem fundusze muzyczne tantiemy skupiają się na nabywaniu istniejących praw do muzyki z historią stabilnych przepływów pieniężnych. Tworzenie funduszy tantiem muzycznych znacznie wzrosło w ciągu ostatnich kilku lat. Do wyróżniających się funduszy tantiem muzycznych należą: Hipgnosis Songs Fund, Round Hill Music, Kobalt Capital, Tempo Music Investments i Shamrock Capital. W niektórych przypadkach, fundusze tantiemy podpisały również umowy z artystami i autorami tekstów piosenek, aby wydać nową muzykę, zacierając tym samym granicę między nimi a tradycyjnymi wytwórniami i wydawcami.

Przemysł muzyczny jest skoncentrowany i zdominowany przez trzech głównych graczy. Według Music & Copyright, trzy największe wytwórnie płytowe - Universal Music Group (32% udziału w rynku), Sony Music Entertainment (20%) i Warner Music Group (16%) - mają 68% udziału w rynku nagrań muzycznych. Podobnie, trzy największe wydawnictwa muzyczne - Sony (25%), Universal Music Publishing (21%) i Warner Chappell Music (12%) - utrzymują 58% udział w rynku wydawniczym muzyki.

Universal, Sony i Warner są wspólnie określane jako "Majors" lub "Big Three". Koncentracja przemysłu jest istotna w muzyce, ponieważ główne firmy zajmują się usługami transmisji strumieniowej i korzystają z ich udziału w rynku: Ponieważ przychody z usług transmisji strumieniowej rosną, powinny rosnąć przychody głównych firm. Ponadto, marże związane z transmisją strumieniową i pobieraniem plików cyfrowych wynoszą około 50-60 %, w porównaniu z marżami fizycznymi wynoszącymi 40-50 %, i są niższe ze względu na koszty produkcji i dystrybucji. W związku z tym, że streaming nadal ma większy udział w sprzedaży, marże operacyjne głównych firm odniosą korzyści.

Jak COVID-19 wpłynął na przemysł muzyczny?

"Wyjątkowy charakter i dywersyfikacja naszych źródeł przychodów oznacza, że wydawcy muzyczni są dobrze chronieni w porównaniu z większością firm".

Przychody przemysłu muzycznego utrzymały się stosunkowo dobrze w porównaniu z innymi branżami podczas pandemii COVID-19. Rozwój strumieniowej transmisji cyfrowej umożliwił konsumentom dostęp do muzyki i korzystanie z niej niezależnie od ograniczeń związanych z dystansem społecznym. Jednocześnie ucierpiały inne formy konsumpcji muzyki, zwłaszcza na żywo.

Transmisja strumieniowa pozostaje odporna

W wyniku działania COVID-19 wystąpiły skromne zakłócenia w transmisji strumieniowej. Na początku pandemii, dzięki strumieniowej transmisji danych audio skrócił się czas słuchania, ponieważ konsumenci jeździli mniej i koncentrowali się na innych platformach (np. strumieniowej transmisji wideo) oraz formach rozrywki (np. telewizja i gry wideo). Jednak według Billboardu spadki te powróciły do wzrostu pod koniec kwietnia.

Istotnie, skromny spadek zaangażowania mierzony liczbą godzin słuchania nie wpłynął na gotowość konsumentów do płacenia za transmisję strumieniową audio. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników serwisu Spotify (MAU) i płatnych abonentów usług transmisji strumieniowej wzrosła w II kwartale 2020 roku odpowiednio o 29% i 27% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, co było jednym z najważniejszych wskaźników. W rezultacie przychody ze sprzedaży usług premium w Spotify w II kwartale 2020 roku wzrosły o 17% rok do roku.

Miesięcznik Spotify Active Users (MAU): 2017-2020 (Q2)

Muzyka na żywo ucierpiała

Inne źródła dochodu muzycznego, zwłaszcza muzyka na żywo, ucierpiały podczas pandemii. Ograniczenia związane z dystansem społecznym poważnie wpłynęły na rynek muzyki na żywo. Na przykład Live Nation, wiodąca firma zajmująca się rozrywką na żywo, doświadczyła w drugim kwartale 2020 r. spadku przychodów o 98% rok do roku, co było spowodowane zamknięciem koncertów na całym świecie. Zarząd Live Nation spodziewa się, że do lata 2021 roku koncerty powrócą do skali. Pogląd ten potwierdza Goldman Sachs, który przewiduje, że przychody z muzyki na żywo spadną o 75% w 2020 roku, a następnie wzrosną w 2021 lub 2022 roku.

Zmniejszenie wagi reklam w radiu i ogólne dochody z licencji

Sirius XM, satelitarny i cyfrowy nadawca radiowy, odnotował w II kwartale 2020 r. całkowity spadek sprzedaży firmy o 5% rok do roku, spowodowany 34% spadkiem przychodów z reklam. W całym roku zarząd Sirius XM spodziewa się, że łączna sprzedaż firmy spadnie o 3%.

Niższe wydatki na reklamę miały również wpływ na radio naziemne, choć może nastąpić odwrócenie tendencji spadkowej. iHeartMedia, właściciel ponad 800 stacji radiowych AM/FM, odnotował jeszcze większy wpływ niż Sirius XM - w II kw. 2020 r. sprzedaż spadła o 47% r/r. iHeartMedia odnotowała poprawę rocznych przychodów w każdym miesiącu od kwietnia (spadek o 50% r/r) do lipca (spadek o 27% r/r).

W rezultacie tantiemy płacone przez stacje radiowe na rzecz organizacji zajmujących się prawami autorskimi do transmisji (PRO) będą prawdopodobnie gwałtownie spadać w ciągu najbliższych kilku kwartałów. Prezes ASCAP (jednego z największych PRO) Paul Williams zauważył w kwietniu 2020 r., że wraz z zamykaniem kolejnych firm licencyjnych, pandemia "będzie miała istotny i negatywny wpływ finansowy na prawie wszystkie kategorie licencji".

Na "główne" wpływy, pozytywne i negatywne, mają wszystkie czynniki

Trzy "główne" wytwórnie płytowe i wydawcy zauważyli, że w ostatnich raportach o zyskach zaczynają się pojawiać trendy branżowe. Universal Music Group była jedyną wytwórnią, która odnotowała wzrost przychodów rok do roku do 30 czerwca 2020 roku (+6%), podczas gdy Sony (-12%) i Warner Music Group (-5%) odnotowały spadki. Wewnątrz wyników wszystkie trzy grupy przypisały pozytywne tendencje wzrostowe strumieniowemu przesyłaniu muzyki, ale związane z pandemią blokady miały negatywny wpływ na przychody niecyfrowe, zwłaszcza w obszarze towarów, materiałów fizycznych (np. płyt CD) i usług dla artystów.

Niedawne przejęcie własności intelektualnej w dziedzinie muzyki i działalność na rynkach kapitałowych

Wall Street zwraca uwagę na świecką historię rozwoju przemysłu muzycznego. W ostatnich latach zebrano miliardy dolarów, prywatnie i publicznie, na inwestycje w muzyczne prawa własności intelektualnej i firmy, które są ich właścicielami:

  • Warner Music Group ostatnio została upubliczniona, pozyskując nieco poniżej 2 miliardów dolarów przy wycenie 13 miliardów dolarów.
  • Hipgnosis Songs Fund zebrał ponad 850 milionów funtów w lipcu 2018 roku w ramach pierwszej oferty publicznej i czterech kolejnych ofert akcji.
  • Firma Universal Music ogłosiła, że planuje przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej w ciągu najbliższych trzech lat.

W międzyczasie kilka firm private equity zebrało fundusze koncentrujące się na muzycznych prawach własności intelektualnej:

  • Grudzień 2019 roku: Providence Equity Partners ogłosiło emisję akcji o wartości 650 milionów funtów i zdolności kredytowej dla Tempo Music Investments, jego platformy akwizycji IP dla muzyki.
  • Lipiec 2020 r: Shamrock Capital zamknął swój drugi fundusz Content IP, który skupia się na różnych rodzajach własności intelektualnej, w tym na muzycznym IP.
  • Sierpień 2020 r: Concord Music zamknął finansowanie dłużne o wartości 1 miliarda dolarów.

Ogólnie rzecz biorąc, na rynku kapitałowym i rynkach kapitału dłużnego istnieje znaczna aktywność w zakresie muzycznych IP aktywów.

Z kapitałem wylewającym się w przestrzeń, działalność związana z pozyskiwaniem własności intelektualnej w sektorze muzycznym jest gorąca. W ostatnich latach miało miejsce kilka znaczących transakcji:

  • styczeń 2018 r: Round Hill Music zakupiło Carlin Music Publishing - wydawnictwo, w którym znajdują się piosenki Elvisa Presleya, Jamesa Browna i Billie Holidaya - za około 240 milionów dolarów.
  • Czerwiec 2019: Scooter Braun's Ithaca Holdings i Carlyle Group nabyły niezależną wytwórnię i wydawnictwo Big Machine Label Group za szacunkowo 300 milionów dolarów.
  • Marzec 2020 r: Konsorcjum, którego liderem jest chiński Tencent Holdings, kupiło 10% udziałów w Universal Music Group (UMG) za 30 miliardów euro.

Od momentu upublicznienia w lipcu 2018 roku, Hipgnosis Songs Fund wydał również ponad 1 miliard dolarów, nabywając ponad 60 katalogów. Krótko mówiąc, rynek fuzji i przejęć jest bardzo aktywny, a dyrektor generalny BMG, Hartwig Masuch, nazwał nawet obecne środowisko "szaleństwem żywieniowym".

Połączenie tworzenia kapitału i zwiększonej aktywności akwizycyjnej doprowadziło do tego, że wyceny IP muzyki w ciągu ostatnich kilku lat wykazywały tendencję wzrostową. W przyszłym artykule zagłębię się w klasę aktywów tantiem oraz, w szczególności, dlaczego tantiemy muzyczne są uważane za atrakcyjną klasę aktywów w obecnym środowisku rynkowym. W artykule omówione zostaną główne dźwignie, którymi posługują się aktywni inwestorzy, próbując zwiększyć wartość muzycznej własności intelektualnej, potencjalne pułapki, na które należy zwrócić uwagę, oraz instrumenty wykorzystywane do inwestowania w IP.

Większa odporność: Przemysł muzyczny w 2020 r.

W ciągu ostatnich pięciu lat w przemyśle muzycznym nastąpił dramatyczny zwrot. Postęp technologiczny napędzany przez streaming wprowadził okres wzrostu. Podczas gdy COVID-19 stworzył kilka wyzwań, przemysł muzyczny radzi sobie stosunkowo dobrze, mając na horyzoncie kilka nowych możliwości licencyjnych. W rezultacie, kapitał napływa na inwestycje w muzyczne IP, a działalność związana z przejęciami pozostaje wysoka.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz